Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Rabu, 26 Februari 2014

Tu Dia.. !!! "Di Sebabkan Taksub Politik Seperti PAS" Tiga Kanak-Kanak Terbunuh


Bangkok: Seorang budak berusia enam tahun menjadi kanak-kanak ketiga terbunuh dalam keganasan politik yang melanda Thailand.

Kanak-kanak itu mati selepas cedera dalam serangan bom tengah hari kelmarin di kawasan beli-belah berhampiran lokasi penunjuk perasaan antikerajaan berkumpul.

Adik lelakinya berusia empat tahun dan seorang wanita turut terkorban dalam letupan yang menyebabkan darah membasahi jalan raya di kawasan menempatkan gerai, hotel mewah dan pusat beli belah utama. Sebelum ini, seorang budak berusia lima tahun ditembak mati oleh orang tidak dikenali ketika perhimpunan penunjuk perasaan antikerajaan di Trat, wilayah timur Thai.

Kematian tiga kanak-kanak yang mengejutkan itu mendapat kritikan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Ban Ki-Moon.

Dalam kejadian kelmarin, polis berkata, penyerang menggunakan pelancar bom jenis M79 untuk menyasarkan orang ramai.

Sementara itu, seorang anggota polis juga mati semalam, hampir seminggu selepas ditembak di kepala ketika kejadian berbalas tembakan dengan penunjuk perasaan.

Enam orang termasuk dua polis terbunuh dalam kejadian itu.

Jumlah kematian terbaru itu menjadikan angka korban sepanjang empat bulan tunjuk perasaan antikerajaan diadakan kepada 21 orang. Keganasan itu turut mencederakan 700 yang lain.

Kebanyakan keganasan berlaku di Bangkok.

Krisis melanda Thailand ketika ini adalah terburuk sejak tunjuk perasaan Baju Merah yang menentang kerajaan pimpinan Parti Demokrat pada 2010 mencetuskan rusuhan dan rampasan kuasa tentera meragut 90 nyawa.

Perdana Menteri Yingluck Shinawatra dalam akaun Facebooknya mengecam serangan hujung minggu itu disifatkannya sebagai ‘keganasan untuk kepentingan politik’ dan berkata, kematian kanak-kanak terbabit sungguh menyedihkan. - AFP

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog