Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Sabtu, 9 November 2013

Hot !!! Mat Sabu Sekali Lagi Bakal Menjulang Jawatan Timbalan Presiden Di Sebabkan Penolakan Ulama Dalam PAS


Nampak gayanya dalam pertandingan merebut jawatan Timbalan Presiden PAS pada Muktamar PAS Ke 59 ini, perjuangan golongan pro ulama PAS untuk mempertahankan dasar parti bahawa jawatan Timbalan Presiden PAS hanya untuk golongan Ulama tidak akan kesampaian apabila dilihat peluang Mat Sabu untuk mempertahankan jawatan tersebut lebih cerah berbanding lawannya yang mahu merebut jawatan tersebut.

Dalam LIMA pemimpin PAS yang dikatakan bertanding untuk jawatan Timbalan Presiden PAS, TIGA darinya dikhabarkan telah menarik "hand break" awal iaitu Tuan Ibrahim Tuan Man, Salahuddin Ayub dan Husam Musa disebabkan tidak yakin dengan kemenangan menentang Mat Sabu.

Kini yang masih lagi dikatakan akan menentang Mat Sabu hanyalah Nik Mohd Amar Nik Abdullah, Timbalan Menteri Besar Kelantan. Namun peluang Nik Mohd Amar dilihat kabur kerana dari maklumat dalaman.. Nik Mohd Amar hanya mendapat sokongan undian dari kem Ulama sahaja berbanding Mat Sabu yang akan mendapat sokongan dari kem profesional dan kem anwarinas.

Malahan lebih teruk apabila dari kem profesional dan kem anwarinas dilihat mula melakukan kempen menjatuhkan calon yang dibayangi golongan ulama (Nik Mohd Amar) disebabkan kecewa dengan resolusi ke tujuh dari lapan resolusi yang dituntut dalam Multaqa Ulama Se-Malaysia PAS yang berlangsung pada 14 September lalu di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut.

Dalam resolusi ke tujuh.Multaqa Ulamak SeMalaysia menerima saranan daripada wakil-wakil perbahasan untuk menegaskan bahawa jawatan Presiden dan Timbalan Presiden Pas sewajarnya daripada kalangan ulamak yang memahami dan faqih tentang Islam dan realiti semasa. Jawatan-jawatan lain termasuk naib-naib presiden juga turut perlu dipertimbangkan daripada kalangan ulamak dengan gandingan bersama golongan profesional dan aktivis.

Golongan profesional dan golongan anwarinas melihat tindakan Ulama PAS seolah-olah menyekat pergerakan golongan profesional dan golongan anwarinas lebih jauh didalam PAS.

Sekiranya berlaku pertandingan bagi merebut jawatan Presiden PAS.. Pastinya nasib Hadi Awang juga akan menjadi malang seperti Nik Mohd Amar kerana bagi golongan profesional dan anwarinas ketetapan hanya golongan Ulama layak menjadi Presiden dan Timbalan Presiden sudah tidak lagi relevan didalam usaha menentang BN.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

parti Islam Semalaysia akan jadi
Parti Tak Islam Semalaysia...
kah..kah...
berkat doa ularmak yg dimakbulkan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog