Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Khamis, 14 November 2013

Kantoi !!! "GST Membebankan Rakyat" PAS Sendiri Tidak Yakin Dengan Dakwaannya


Sebelum ini PR termasuk PAS sering menggunakan GST sebagai senjata untuk menyerang kerajaan kononnya GST merupakan sistem cukai yang akan membebankan rakyat.

Namun benarkan PAS betul-betul yakin dengan dakwaan mereka bahawa GST merupakan satu sistem cukai yang membebankan rakyat ?

Sebenarnya PAS yang menggunakan GST sebagai bahan kempen pada PRK Sungai Limau tempoh hari untuk memburukkan BN pun tidak yakin dengan dakwaan mereka bahawa GST bahawa satu cukai yang membebankan rakyat.

Ini terbukti apabila PAS melalui Ahli Parlimennya (PAS-Temerloh) yang juga merangkap Ketua Pemuda PAS Pusat, Nasruddin Hassan @ Nasruddin Tantawi sendiri meminta "JAMINAN" dari kerajaan yang GST tidak membebankan rakyat.

Meminta jaminan dari kerajaan menunjukkan PAS sendiri tidak yakin GST benar-benar membebankan rakyat sekiranya dilaksanakan


Perlaksanaan GST adalah membebankan rakyat yang dimainkan PR hanyalah satu persepsi negatif untuk memburuk-burukkan kerajaan.

Sebelum ini rakyat Malaysia telah membayar cukai SST sebanyak 10% sehingga 16%. Apabila SST dimansuhkan dengan mengantikan GST, rakyat hanya perlu membayar 6% sahaja. Ternyata dari segi perlaksanaan pencukaian ianya tidak membebankan rakyat.

Manakala dari segi pemantauan perlaksanaan GST pulak, dalam perkembangan terbaru kerajaan yang mahu laksanakannya pada 1 April 2015 telah bersedia untuk melaksanakan GST pada bila-bila masa sahaja.

Pada ketika ini, jentera Kerajaan yang berkaitan seperti Kementerian Kewangan, Jabatan Kastam, Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan telah mengambil langkah bagi
menyediakan keperluan-keperluan pelaksanaan GST yang merangkumi aspek perundangan, pembangunan sistem komputer, penyediaan logistik dan infrastruktur, latihan dan publisiti serta pengorganisasian.

Kerajaan sebelum ini sudah beberapa kali telah memberi jaminan bahawa perlaksanaan GST tidak akan membebankan rakyat. Hanya PR sahaja yang memutar belit kononnya perlaksanaan GST membebankan rakyat.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog