Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Jumaat, 28 Mac 2014

@MukhrizMahathir Bersyukur Generasi Baru Felda Di Kedah Di Beri Perhatian #HanyaDiKedah


Kubang Pasu, 27 Mac - FELDA hari ini telah melancarkan 300 unit Perumahan Generasi Baru FELDA (PGBF) dan Model Baru FELDA Sentuhan Kasih bagi 100 peserta di Felda Laka Selatan, Kubang Pasu. Perasmian pelancaran tersebut telah di sempurnakan oleh YAB Dato' Seri Haji Mukhriz Tun Dr Mahathir, Menteri Besar Kedah.



Projek Perumahan Generasi Baru FELDA (PGBF), merupakan projek perumahan teres satu tingkat yang dilaksanakan FELDA adalah bertujuan untuk memberi peluang kepada generasi baru Felda yang layak memiliki rumah mampu milik didalam FELDA melaksanakan tanggungjawab sosial kepada generasi baru Felda.

Menurut FELDA . " PGBF yang akan dibina ianya bergantung kepada lokasi, kesesuaian tanah dan juga permintaan daripada penduduk setempat".

Manakala projek Sentuhan Kasih FELDA pula adalah model baru FELDA dengan berteraskan Projek Pertanian Bersepadu bagi aktiviti ekonomi yang disertakan sebuah rumah banglo satu tingkat bagi peserta. Jumlah keluasan bagi projek Sentuhan Kasih FELDA adalah seluas 50 ekar yang meliputi ladang pertanian bersepadu dan 100 buah rumah di Felda Laka, Kubang Pasu.

Projek Sentuhan Kasih FELDA disasarkan kepada golongan generasi baru Felda yang tinggal di tanah rancangan dan tidak mempunyai pendapatan tetap untuk memiliki rumah sendiri.

Kedua-dua projek FELDA yang melibatkan pembinaan rumah yang di lancarkan hari ini telah menggunakan sistem Industrialized Bulding System (IBS) di mana sebuah rumah boleh siap dibina dalam satu hingga dua minggu sahaja.

Dengan terbina projek PGBF dan Sentuhan Kasih FELDA di Felda Laka Selatan, maka penempatan ini akan menampakkan pertumbuhan ekonomi dan juga limpahan penduduk serta mengurangkan perpindahan generasi baru Felda ke bandar.Dengan projek ini juga kawasan Felda Laka Selatan akan dapat memberi manfaat kepada negeri Kedah dengan adanya pertambahan tenaga kerja di kalangan generasi baru Felda.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog