Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Rabu, 13 Mac 2013

184 Umat Islam Rohingya Mempetaruhkan Nyawa Untuk Sampai Ke Kedah



JERLUN: Seramai 184 warga Myanmar berketurunan Rohingya terpaksa bertarung nyawa hampir empat jam meredah kawasan berlumpur selepas masing-masing terjun dari bot kayu kira-kira satu kilometer (km) dari kawasan pantai Kuala Jerlun, di sini, pagi ini.

Ketua Bahagian Ketenteraman Awam dan Trafik Daerah Kubang Pasu Asisten Superintendan Zakaria Shahadan berkata, pihaknya menerima maklumat kira-kira jam 8 pagi dan bergegas ke kawasan itu sebelum mendapati kumpulan warga asing sedang meredah lumpur bagi menyelamatkan diri.

"Semua pendatang asing tanpa izin (Pati) itu selamatkan dan ditahan untuk siasatan. Berdasarkan soal siasat awal mendapati semua mereka dipercayai dari kumpulan Islam Rohingya yang datang menaiki sebuah bot untuk memasuki perairan Malaysia secara haram.

"Kita percaya semua Pati terbabit memasuki ke negara ini bagi melarikan diri daripada keganasan puak di negara mereka.


Foto

"Ketika ditahan, mereka baru saja turun dari bot kayu, namun terpaksa meredah lumpur sejauh satu kilometer kerana air laut surut, ketika itu. Semua Pati termasuk kanak-kanak yang meredah lumpur turut mendapat bantuan pihak Rela, Jabatan Imigresen dan orang kampung untuk ke tepi pantai," katanya.

Kes berkenaan kini diserahkan kepada Jabatan Imigresen Negeri untuk tindakan lanjut.

Sehingga ini, semua Pati berkenaan terdiri daripada 69 lelaki, 47 wanita dan 68 kanak-kanak yang belum dikenal pasti usia mereka.- HM

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog