Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Sabtu, 22 Februari 2014

Hot !!! "Kerugian Teruk MAS" Kerajaan Patut Masuk Campur Membuat Perubahan Organisasi MAS #MAS


Agak menghairankan Pisau Kedah apabila Syarikat Penerbangan Malaysia, Malaysia Airlines (MAS) masih lagi menanggung kerugian yang amat besar pada suku ke empat berturut-turut pada tahun 2013.

Pada tahun 2012, MAS hanya hanya menanggung kerugian sebanyak RM433 Juta sahaja setelah pada tahun 2011 mengalami kerugian sebanyak RM 2.52 billion .. Namun pada tahun 2013, MAS terpaksa menanggung kerugian sehingga hampir TIGA kali ganda jumlah kerugian berbanding jumlah kerugian pada 2012.. RM 1.174 billion merupakan satu jumlah kerugian yang agak besar.

Kerugian MAS pada 2013 telah diumumkan sendiri oleh Ahmad Jauhari Yahya (Klik Sini).

Ahmad Jauhari Yahya.

Apa yang mengecewakan Pisau Kedah apabila CEO MAS, Ahmad Jauhari Yahya cuba menunding kesalahan yang menyebabkan kerugian syarikat penerbangan MAS kepada pihak lain kononnya nilai matawang dan harga minyak tidak menentu telah mempengaruhi kerugian besar yang terpaksa ditanggung syarikat penerbangan MAS.

Sia-sialah Ahmad Jauhari dibayar gaji berpuluh-puluh ribu sebagai CEO MAS kalau kerugian syarikat penerbangan MAS, Ahmad Jauhari nak salahkan pihak lain... Lebih baik letak jawatan saja.

Sebetulnya sebagai CEO, Ahmad Jauhari lebih mengetahui, bersedia dan bertanggungjawab menyediakan plan jangka masa pendek dan plan jangka masa panjang perbelanjaan Syarikat penerbangan MAS bagi mengelak didalam menanggung kerugian yang amat besar dari semasa ke semasa.

Tidak peliklah kalau CEO Air Asia, Tony Fernandez pun terkejut dengan kerugian yang ditanggung syarikat penerbangan MAS dan alasan yang diberikan CEO Ahmad Jauhari didalam kerugian besar syarikat penerbangan MAS tahun 2013. (Klik Sini). Tony Fernandez menyangkakan syarikatnya Air Asia yang tidak stabil kerana tidak mendapat suntikan dana dari Kerajaan sepertimana syarikat penerbangan MAS.. Rupa-rupanya syarikat penerbangan MAS lagi teruk walaupun mendapat suntikan dana dari Kerajaan.

Bagi pendapat peribadi Pisau Kedah..Sudah sampai masanya Kerajaan perlu mengambil inisiatif perubahan didalam organisasi pihak atasan syarikat penerbangan MAS kerana organisasi pihak atasan syarikat terbabit telah gagal mengurangkan kerugian yang dialami syarikat penerbangan MAS berbanding kerugian tahun 2012..


Percayalah sekiranya Kerajaan tidak membuat sesuatu perubahan organisasi atasan didalam syarikat penerbangan MAS pastinya kerugian akan lebih teruk daripada kerugian pada tahun 2011.


# Pandangan dari pihak lain berkenaan syarikat penerbangan MAS..Klik Sini


1 ulasan:

hasnul rahman berkata...

Assalammualaikum wmt,
Tun M dah suruh swastakan saja MAS kpd pegusaha yg berminat dan difikirkan mampu kerana mempunyai kewangan yg cukup.
Tapi ada pihak yg nasihatkan kjn supaya tidak berbuat demikian.

Inilah padahnya!
Degil tak bertempat, pandai tak boleh diikut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog