Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Khamis, 21 Februari 2013

Hot !!! Azizan Razak Dapat Surat Hutang RM 2.933 Bilion @tankengliang #TukarKedah



Semalam, Pemuda Gerakan Kedah menyerahkan memorandum kepada Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berhubung hutang kerajaan negeri yang hampir mencecah RM3 bilion.

Ketuanya Tan Keng Liang berkata memorandum itu bertujuan memohon kerajaan negeri mengambil langkah sewajarnya bagi mengurangkan beban hutang yang meningkat hampir RM 1 bilion sejak kerajaan negeri sekarang mengambil alih pentadbiran negeri pada 2008.

"Mengikut laporan Audit Negara 2011, sehingga 31 Disember 2011 hutang awam oleh kerajaan negeri sudah mencecah RM2.6 bilion, tetapi baki wang tunai kerajaan negeri Kedah hanya tinggal RM193.22 juta.

"Melalui siasatan yang kami buat, kami dapati hutang RM2.6 bilion itu tidak termasuk hutang bagi pembinaan Kuin (Kolej Universiti Insaniah) iaitu sebanyak RM330 juta. Jadi anggaran hutang kini adalah sebanyak RM2.933 bilion," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan memorandum itu kepada Pegawai Khas (Belia) Menteri Besar Kedah, Mohd Rosli Azmi di Wisma Darul Aman di sini.



Beliau berkata kenaikan hutang itu adalah hampir 50 peratus selepas PAS dan sekutunya mengambil alih pentadbiran negeri Kedah.

"Jadi kami amat bimbang dengan kewangan kerajaan negeri kerana beban hutang terlalu tinggi sedangkan baki wang yang ada kurang daripada jumlah hutang," katanya.

Tan berkata hutang tersebut dapat dikurangkan sekiranya pentadbiran negeri mengamalkan perbelanjaan berhemah dan membuat kajian secara teliti sebelum membuat apa-apa pelaburan agar tidak mengakibatkan kerugian besar kepada kerajaan negeri.

"Kerajaan Kedah kata mereka belanja dengan berhemah tetapi sebaliknya mereka telah beli sebuah kereta Mercedes S350 dengan nilai yang hampir mencecah RM800,000. Itu adalah contoh kerajaan negeri guna duit rakyat.

"Kami harap Menteri Besar akan mempertimbangkan perkara ini bagi menjamin masa depan negeri Kedah," katanya.

sumber bernama

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog