Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Isnin, 18 Februari 2013

Panas !!! Setpol Azizan Razak Mengesahkan Pembalakan Di Kawasan Tasik Pedu Adalah Haram #TukarKedah


Sanusi Md Noor, Setiausaha Politik Azizan Razak yang banyak merosakan
imej Azizan Razak


Pisau Kedah nak tergelak la dengan penjelasan yang di beri Setiausaha Politik Azizan Razak, Sanusi Md Noor di dalam blognya berkenaan kerakusan pembalakan yang telah berlaku di kawasan berhampiran Tasik Pedu setelah rakyat Kedah kini bangkit mempersoalkan tindakan Kerajaan Negeri yang ditadbir rejim PAS dengan rakusnya mengodolkan Hutan Simpan Kekal dengan sesuka hati.


Apa yang di sampaikan Sanusi ini hanya menjerat dirinya sendiri di dalam mahu memutar belit penipuan yang telah di lakukan Kerajaan Negeri pentadbiran rejim PAS.

Sudah jelas dalam cabutan keputusan Majlis Mensyuarat Kerajaan Negeri Kedah Darulaman ( MMK ) yang bertarikh 05 September 2012 ( rujukan: Kertas No . 6 ( F ) 283/2012 dalam ( PSUK ( K ) 14-1423 JLD 3 ). MMK telah bersetuju meluluskan projek pembangunan Agroforestry kepada PKNK tanpa adanya laporan jawatankuasa teknikal untuk mengkaji projek berkenaan sebelum di luluskan.

Kalau semua nak tahu projek Agroforestry ini adalah projek dusun buah-buahan yang di jadikan alasan untuk menghalalkan penipuan pembalakan haram Kerajaan Negeri.

Kalau nak di ikutkan kawasan yang hendak di bangunkan projek Agroforestry oleh rejim PAS Kedah itu merupakan kawasan Hutan Simpan Kekal Bernilai Tinggi sebelum ini. Untuk membuat pembalakan secara tebang habis atau dalam bahasa Kedah pembalakan cuci mangkuk, rejim PAS perlu menukar status kawasan tersebut kepada kawasan Ladang Hutan dari status Hutan Simpan Kekal.

Untuk menukar status kawasan tersebut dari status Hutan Simpan Kekal, pihak Kerajaan Negeri perlu terlebih dahulu menyediakan laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar atau dalam bahasa English Environmental Impact Assessment  kepada Jabatan Hutan sebelum membuat pembalakan secara tebang habis.

Yang menjadi peliknya kenapa perlu PKNK menyediakan laporan EIA sedangkan PKNK hanya di beri projek pembangunan Agroforestry sahaja. Manakala pembalakan di beri kepada pihak lain secara tebang habis tanpa adanya laporan EIA kepada Jabatan Hutan oleh Kerajaan Negeri.

Dalam hal ini Pisau Kedah tak tau la sama ada Jabatan Hutan Kedah telah di beli oleh rejim PAS ataupun di tipu hidup-hidup oleh rejim PAS yang mentadbir Kerajaan Negeri Kedah sehingga sanggup membenarkan pembalakan tebang habis sebelum adanya laporan EIA untuk petukaran status Hutan Simpan Kekal.


Elok la setelah balak dah habis di gondolkan di kawasan yang berhampiran dengan Tasik Pedu, baru la Jabatan Hutan minta pembalakan haram di hentikan sehingga laporan EIA di kemukakan. 

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog