Makluman

Harap Maaf. Blog baru Pisau Kedah masih di dalam proses penambah baik setelah blog lama Pisau Kedah telah di godam pihak yang tidak bertanggungjawap. Kepada yang nak link blog anda dalam blog ini sila tinggalkan link di ruangan komen blog.

Pengikut

Isnin, 22 April 2013

Hot !!! Azizan Razak Dalam Keadaan Tenat Selepas Penamaan Calon Di Kedah #TukarKedah



Antara yang menarik dalam penamaan calon semalam ialah berita mengenai YAB Dato’ Seri Azizan Razak, Menteri Besar Kedah bakal berhadapan dengan sepupunya, Mohd Fadzillah Mohd Ali di DUN Sungai Limau pada PRU-13. Mohd Fadzillah telah lama menempa nama sebagai Arkitek yang berjaya di Alor Setar dan rumahnya juga tidak jauh dari rumah kediaman Azizan sendiri di Jalan Sultanah iaitu rumah pusaka ibu mertua beliau.

Lebih menarik ialah Mohd Fadzillah merupakan adik kepada Dato’ Mohd Fuad Mohd Ali yang juga Pegawai Kewangan Negeri Kedah. Dato’ Fuad telah pun berkhidmat dengan kerajaan negeri sejak di zaman pemerintahan Barisan Nasional lagi. Perkhidmatannya disambung terus walaupun PAS telah mengambil-alih negeri Kedah.

Walaupun Azizan dan Dato’ Mohd Fuad adalah sepupu, tetapi perbezaan ketara di antara mereka adalah dari segi sikap dan keperibadian.

Keluarga Dato’ Mohd Fuad, termasuk adiknya Mohd Fadzillah, terkenal dengan sifat lemah lembut dan sopan santun. Mereka jarang sekali meninggikan suara yang mana merupakan sifat yang amat bertentangan dengan Azizan. Mereka juga dikatakan antara ahli keluarga Azizan yang tidak jemu berusaha memberi nasihat dan teguran atas segala kepincangan pentadbiran negeri, tetapi sering diketepikan sahaja oleh Azizan.

Mungkin atas kekecewaan kerana gagal menasihati abang sepupu merekalah maka, Mohd Fadzillah bertindak menyahut cabaran menentangnya dalam PRU kali ini.

Rakyat Kedah, secara umumnya sedia maklum bahawa kaum kerabat Azizan rata-ratanya adalah penyokong UMNO. Maka tidak hairanlah beliau mengambil pendekatan yang cukup mesra dengan UMNO yang mana memeningkan kepala kepimpinan PAS.

Namun, kerana pendekatan yang samalah maka ramai di kalangan rakyat Kedah berpendapat jika Azizan bijak mengurus negeri, maka soal UMNO atau PAS sudah tidak penting lagi.

Silapnya Azizan ialah beliau tidak pandai mentadbir, enggan mengambil peduli segala rungutan rakyat serta menafikan segala masalah yang berlaku. Keangkuhan dan ‘egonya’ adalah terlalu tinggi, sama seperti semua Ulama-ulama PAS yang lain. Akibat enggan mendengar nasihat, maka keadaan ekonomi Kedah semakin hari semakin parah.

Keadaan ini menyebabkan ramai yang mula bangkit untuk menentang beliau termasuk ahli keluarga sendiri demi untuk menyelamatkan negeri.

Dari segi ‘trend’, rakyat Kedah bukanlah jenis taksub seperti Kelantan. Rakyat Kedah sukar dijangka kerana apa saja isu mampu menukar fikiran mereka dengan sekelip mata. Walaupun secara umumnya, Kedah masih jauh ke belakang dari segi sosial dan ekonomi, sekali gus mentaliti, tetapi itu bukanlah ukuran kebijaksanaan dalam menentukan undi.

Rakyat Kedah hanya menginginkan pemimpin yang ikhlas dan berkelayakan untuk membawa mereka ke hadapan. Justeru, penampilan Mohd Fadzillah dari kalangan professional di kawasan yang sekian lama dikuasai Azizan, untuk berhadapan dengan pengundi yang terdiri dari ahli keluarga dan kaum kerabat mereka sendiri, mungkin mampu membuktikan pendapat penulis mengenai sentimen sebenar rakyat Kedah yang sudah muak dengan politik murahan.

Sedikit ‘gangguan’ yang mungkin berlaku ialah kewujudan dua calon Bebas yang turut bertanding di kawasan berkenaan.

Walaubagaimanapun, kita yakin yang Mohd Fadzillah mampu menarik hati pengundi dengan menawarkan mereka perkhidmatan yang lebih baik dan lebih cekap dari apa yang mampu dilakukan oleh abang sepupunya.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Arkib Blog